Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Anachronismus
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
| Řádka 2: | Řádka 2: | ||
#'''Anachronismus''' může označovat také přežitek, zastaralý zvyk nebo názor. | #'''Anachronismus''' může označovat také přežitek, zastaralý zvyk nebo názor. | ||
== Původ == | == Původ == | ||
| - | [[Soubor:Socrates and Plato.jpg|thumb|Středověký písař nakreslil Sokrata samozřejmě jako současníka]] | + | [[Soubor:Socrates and Plato.jpg|thumb|230px|Středověký písař nakreslil Sokrata samozřejmě jako současníka]] |
Dojem anachronismu může vznikat jen v kulturách, které mají výrazné povědomí o historii a kladou na historický vývoj velký důraz. Ve starší evropské kultuře až do 19. století bylo zcela běžné, že se postavy dávné historie zobrazovaly v soudobých krojích, dávná města vypadala jako současná a nikomu to nepřipadalo podivné nebo dokonce směšné. Takových anachronismů je plná starší literatura (např. Shakespeare) i výtvarné umění, kde se biblické postavy, světci i hrdinové běžně zobrazovali jako současníci. | Dojem anachronismu může vznikat jen v kulturách, které mají výrazné povědomí o historii a kladou na historický vývoj velký důraz. Ve starší evropské kultuře až do 19. století bylo zcela běžné, že se postavy dávné historie zobrazovaly v soudobých krojích, dávná města vypadala jako současná a nikomu to nepřipadalo podivné nebo dokonce směšné. Takových anachronismů je plná starší literatura (např. Shakespeare) i výtvarné umění, kde se biblické postavy, světci i hrdinové běžně zobrazovali jako současníci. | ||
Teprve [[historismus]] 19. století probudil obecné povědomí o historické proměnlivosti kultury a společnosti a začal vyžadovat „historicky věrné“ zobrazení minulých událostí a postav. Tak v české „generaci Národního divadla“ se umělci snažili zobrazovat Praotce Čecha nebo Záboje v domnělých slovanských krojích 8. století, které si ovšem museli vymyslet. Na [[Mikoláš Aleš|Alšových]] kresbách jsou bojovníci oblečeni jako černohorští horalé jeho doby, mají neolitické mlaty a k nim kovové ozdoby z raného středověku. Teprve tento důraz na historickou věrnost tak probudil i vnímání anachroničnosti. | Teprve [[historismus]] 19. století probudil obecné povědomí o historické proměnlivosti kultury a společnosti a začal vyžadovat „historicky věrné“ zobrazení minulých událostí a postav. Tak v české „generaci Národního divadla“ se umělci snažili zobrazovat Praotce Čecha nebo Záboje v domnělých slovanských krojích 8. století, které si ovšem museli vymyslet. Na [[Mikoláš Aleš|Alšových]] kresbách jsou bojovníci oblečeni jako černohorští horalé jeho doby, mají neolitické mlaty a k nim kovové ozdoby z raného středověku. Teprve tento důraz na historickou věrnost tak probudil i vnímání anachroničnosti. | ||
== Typy anachronismů == | == Typy anachronismů == | ||
| + | [[Soubor:Robur the Conqueror by Léon Benett 14.jpg|thumb|left|200px|Ilustrace z Verneova ''Robura dobyvatele'' říká víc o své době (1885) než o budoucnosti]] | ||
Anachronismus je tedy cizorodý, nedobový čili '''''anachronický''''' prvek, nápadný svou nečasovostí. Vzniká nejčastěji mimovolně, tím, že člověk naivně promítá představy, skutečnosti a hodnocení své doby do minulosti. Tak ukázal [[Emanuel Rádl]] ve „Válce Čechů s Němci“, že je anachronické promítat do středověku moderní představu národa a třeba se ptát, zda byl Karel IV. Lucemburčan, Francouz nebo Čech. | Anachronismus je tedy cizorodý, nedobový čili '''''anachronický''''' prvek, nápadný svou nečasovostí. Vzniká nejčastěji mimovolně, tím, že člověk naivně promítá představy, skutečnosti a hodnocení své doby do minulosti. Tak ukázal [[Emanuel Rádl]] ve „Válce Čechů s Němci“, že je anachronické promítat do středověku moderní představu národa a třeba se ptát, zda byl Karel IV. Lucemburčan, Francouz nebo Čech. | ||
| - | + | ||
Anachronismus ale může být také použit vědomě jako literární prostředek, jímž autor nastavuje zrcadlo své době, jako například v humoristickém románu „Výlet pana Broučka do 15. století“ [[Svatopluk Čech|Svatopluka Čecha]], v románu „Yankee na dvoře krále Artuše“ od [[Mark Twain|Marka Twaina]] nebo v populárních komiksech o [[Asterix]]ovi. V takové konfrontaci s jinou dobou totiž teprve vyniknou typické rysy současnosti, pro nás samozřejmé, jež však autor může představit jako problematické, směšné nebo trapné. | Anachronismus ale může být také použit vědomě jako literární prostředek, jímž autor nastavuje zrcadlo své době, jako například v humoristickém románu „Výlet pana Broučka do 15. století“ [[Svatopluk Čech|Svatopluka Čecha]], v románu „Yankee na dvoře krále Artuše“ od [[Mark Twain|Marka Twaina]] nebo v populárních komiksech o [[Asterix]]ovi. V takové konfrontaci s jinou dobou totiž teprve vyniknou typické rysy současnosti, pro nás samozřejmé, jež však autor může představit jako problematické, směšné nebo trapné. | ||
Anachronismy se pochopitelně hojně vyskytují ve futuristické a [[Science fiction|sci-fi]] literatuře, protože její autoři nutně promítají do budoucnosti své vlastní představy. Když ovšem dílo zestárne, vyniknou jeho anachronické rysy, jako například ve [[Jules Verne|Verneových]] románech a jejich dobových ilustracích, a dávají dílu naopak jistý půvab zastaralosti. | Anachronismy se pochopitelně hojně vyskytují ve futuristické a [[Science fiction|sci-fi]] literatuře, protože její autoři nutně promítají do budoucnosti své vlastní představy. Když ovšem dílo zestárne, vyniknou jeho anachronické rysy, jako například ve [[Jules Verne|Verneových]] románech a jejich dobových ilustracích, a dávají dílu naopak jistý půvab zastaralosti. | ||
== Tvořivý anachronismus == | == Tvořivý anachronismus == | ||
Na rozdíl od vědecko-fantastické literatury a nálady šedesátých let [[20. století]] se zájem v posledních desetiletích obrací často do fantazijní minulosti, která se ukazuje být zajímavějším pozadím pro dobrodružné příběhy „ze středověku“ s draky, rytíři a čarodějnicemi, jako jsou fantastické historizující filmy nebo romány [[John Ronald Reuel Tolkien|J. R. R. Tolkiena]] a mnoha jiných. | Na rozdíl od vědecko-fantastické literatury a nálady šedesátých let [[20. století]] se zájem v posledních desetiletích obrací často do fantazijní minulosti, která se ukazuje být zajímavějším pozadím pro dobrodružné příběhy „ze středověku“ s draky, rytíři a čarodějnicemi, jako jsou fantastické historizující filmy nebo romány [[John Ronald Reuel Tolkien|J. R. R. Tolkiena]] a mnoha jiných. | ||
| - | Zejména v USA vzniklo celé hnutí pro „kreativní anachronismus“ ( | + | Zejména v USA vzniklo celé hnutí pro „kreativní anachronismus“ (anglicky: Society for Creative Anachronism, SCA), jehož členové zakládají fiktivní „říše“ a rozvíjejí v nich různé hry a své fantazijní příběhy. Množství podobných produktů je k dispozici i jako [[Počítačová hra|počítačové hry]]. |
| - | + | {{Clear}} | |
| - | + | == Související články == | |
| - | *[[Historie]] | + | * [[Historie]] |
| - | *[[Filosofie dějin]] | + | * [[Filosofie dějin]] |
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* Society for Creative Anachronism [http://sca.org/ homepage] | * Society for Creative Anachronism [http://sca.org/ homepage] | ||
| Řádka 24: | Řádka 25: | ||
* [http://sca.org/docs/govdocs.pdf „The By-Laws and Corporate Policies of the SCA,Inc“] | * [http://sca.org/docs/govdocs.pdf „The By-Laws and Corporate Policies of the SCA,Inc“] | ||
* [http://history.westkingdom.org/Year0/index.htm „The Origins of the SCA“] | * [http://history.westkingdom.org/Year0/index.htm „The Origins of the SCA“] | ||
| + | |||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Cizí slova]] | [[Kategorie:Cizí slova]] | ||
[[Kategorie:Filosofické pojmy]] | [[Kategorie:Filosofické pojmy]] | ||
Aktuální verze z 11. 6. 2025, 09:34
- Anachronismus (z řeckého ana – proti a chronos – čas) je umístění nějaké věci, představy nebo jevu do jiné doby než té, kam skutečně patří.
- Anachronismus může označovat také přežitek, zastaralý zvyk nebo názor.
Obsah |
Původ
Dojem anachronismu může vznikat jen v kulturách, které mají výrazné povědomí o historii a kladou na historický vývoj velký důraz. Ve starší evropské kultuře až do 19. století bylo zcela běžné, že se postavy dávné historie zobrazovaly v soudobých krojích, dávná města vypadala jako současná a nikomu to nepřipadalo podivné nebo dokonce směšné. Takových anachronismů je plná starší literatura (např. Shakespeare) i výtvarné umění, kde se biblické postavy, světci i hrdinové běžně zobrazovali jako současníci. Teprve historismus 19. století probudil obecné povědomí o historické proměnlivosti kultury a společnosti a začal vyžadovat „historicky věrné“ zobrazení minulých událostí a postav. Tak v české „generaci Národního divadla“ se umělci snažili zobrazovat Praotce Čecha nebo Záboje v domnělých slovanských krojích 8. století, které si ovšem museli vymyslet. Na Alšových kresbách jsou bojovníci oblečeni jako černohorští horalé jeho doby, mají neolitické mlaty a k nim kovové ozdoby z raného středověku. Teprve tento důraz na historickou věrnost tak probudil i vnímání anachroničnosti.
Typy anachronismů
Anachronismus je tedy cizorodý, nedobový čili anachronický prvek, nápadný svou nečasovostí. Vzniká nejčastěji mimovolně, tím, že člověk naivně promítá představy, skutečnosti a hodnocení své doby do minulosti. Tak ukázal Emanuel Rádl ve „Válce Čechů s Němci“, že je anachronické promítat do středověku moderní představu národa a třeba se ptát, zda byl Karel IV. Lucemburčan, Francouz nebo Čech.
Anachronismus ale může být také použit vědomě jako literární prostředek, jímž autor nastavuje zrcadlo své době, jako například v humoristickém románu „Výlet pana Broučka do 15. století“ Svatopluka Čecha, v románu „Yankee na dvoře krále Artuše“ od Marka Twaina nebo v populárních komiksech o Asterixovi. V takové konfrontaci s jinou dobou totiž teprve vyniknou typické rysy současnosti, pro nás samozřejmé, jež však autor může představit jako problematické, směšné nebo trapné. Anachronismy se pochopitelně hojně vyskytují ve futuristické a sci-fi literatuře, protože její autoři nutně promítají do budoucnosti své vlastní představy. Když ovšem dílo zestárne, vyniknou jeho anachronické rysy, jako například ve Verneových románech a jejich dobových ilustracích, a dávají dílu naopak jistý půvab zastaralosti.
Tvořivý anachronismus
Na rozdíl od vědecko-fantastické literatury a nálady šedesátých let 20. století se zájem v posledních desetiletích obrací často do fantazijní minulosti, která se ukazuje být zajímavějším pozadím pro dobrodružné příběhy „ze středověku“ s draky, rytíři a čarodějnicemi, jako jsou fantastické historizující filmy nebo romány J. R. R. Tolkiena a mnoha jiných. Zejména v USA vzniklo celé hnutí pro „kreativní anachronismus“ (anglicky: Society for Creative Anachronism, SCA), jehož členové zakládají fiktivní „říše“ a rozvíjejí v nich různé hry a své fantazijní příběhy. Množství podobných produktů je k dispozici i jako počítačové hry.
Související články
Externí odkazy
- Society for Creative Anachronism homepage
- Society for Creative Anachronism at the Open Directory Project
- Locate an SCA group near you
- SCA Online Demo
- „The By-Laws and Corporate Policies of the SCA,Inc“
- „The Origins of the SCA“
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
